Odpowiednia identyfikacja wizualna zwiększa rozpoznawalność marki i sprawia, że zapada ona w pamięć klientom i kontrahentom oraz budzi zaufanie, a stąd już jeden krok do zakupu czy też przyjęcia oferty. Tymczasem wciąż istnieją przedsiębiorcy, którzy bagatelizują jej znaczenie. Jak słaba identyfikacja wizualna marki wpływa na biznes i dlaczego jest tak kosztowna?
Identyfikacja wizualna marki – co to? Dlaczego jest tak ważna?
Identyfikację wizualną uznaje się za podstawowe narzędzie kreowania wizerunku i tożsamości marki. To graficzne odzwierciedlenie jej wizji i wartości, na które składa się m.in. logo, kolorystyka, krój pisma, opakowania produktów, materiały promocyjne, a nawet ubiór pracowników. Elementy te nie tylko budują wizerunek marki, ale również:
- utrwalają markę w świadomości odbiorców,
- odróżniają markę od konkurencji,
- budują zaufanie do marki wśród potencjalnych klientów i kontrahentów.
Żeby identyfikacja wizualna przyniosła zakładane rezultaty, musi być dobrze przemyślana i spójna. Jeśli poszczególne jej części nie będą ze sobą współgrać, nie wzbudzi ona zaufania wśród potencjalnych klientów i kontrahentów. Oznacza to nie tylko niższe zyski, ale również zmniejszone szanse na atrakcyjną współpracę.
Odpowiednio zaprojektowana identyfikacja wizualna poprawia pozycję marki na rynku. Zwiększa jej rozpoznawalność i sprawia, że sygnowane jej logo produkty lub usługi cieszą się większym wzięciem. Znajduje to odzwierciedlenie w zyskach przedsiębiorstwa. Dzięki identyfikacji wizualnej marka zyskuje swój indywidualny charakter, a prezentowane przez nią komunikaty marketingowe stanowią spójną całość. W konsekwencji wzmacniają się wzajemnie, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zapadną w pamięć i osiągną rezultaty w postaci konwersji, czyli oczekiwanych działań ze strony odbiorców.
Słaba identyfikacja wizualna marki – koszty, których nie chce ponosić żaden przedsiębiorca
Słaba identyfikacja wizualna nie tylko nie pracuje na korzyść marki, ale również jest w stanie pogrzebać wiele wysiłków podjętych na rzecz rozwoju biznesu. Jakie koszty się z nią wiążą? Dlaczego przedsiębiorcy powinny jej unikać?
- Brak zaufania = ograniczone zyski. Marka, której identyfikacja wizualna jest niespójna, co objawia się m.in. wysyłaniem sprzecznych komunikatów, nie może liczyć na zaufania odbiorców. Tymczasem jest ono jednym z podstawowych bodźców, które motywują potencjalnych klientów i kontrahentów do działania. Brak zaufania negatywnie przekłada się na konwersję, a zarazem ogranicza zyski.
- Utracone szanse. Na słabej identyfikacji wizualnej cierpi też wizerunek marki. W efekcie przez potencjalnych kontrahentów jest ona postrzegana jako niegodna zaufania i nieprofesjonalna, co może być przyczyną odrzucenia oferty. W konsekwencji przedsiębiorstwo traci szansę na ciekawe współprace i dynamiczny rozwój oparty o nowe doświadczenia.
- Negatywny wizerunek pracodawcy. Słaba identyfikacja wizualna może też podkopywać wizerunek pracodawcy. W efekcie przedsiębiorstwo nie będzie przyciągać talentów, które sprzyjałyby jego rozwojowi i budowałyby przewagę konkurencyjną na rynku.
- Marnotrawstwo środków. Brak przemyślanej i spójnej komunikacji wizualnej marki często wprowadza chaos marketingowy. Najczęściej prowadzone działania są wybiórcze i niekonsekwentne. W efekcie często nie odnoszą zakładanych rezultatów. Tymczasem niejednokrotnie wiążą się ze sporymi nakładami finansowymi.
Słaba identyfikacja wizualna sprawia, że marka ginie w gąszczu podmiotów działających na rynku. W efekcie nie dociera ze swoimi produktami lub usługami do potencjalnych odbiorców i nie budzi ich zaufania, co znajduje odzwierciedlenie w mniejszych zyskach. Sprawia też, że kontrahenci nie są zainteresowani współpracą i niejednokrotnie doprowadza do marnotrawstwa środków przeznaczonych na marketing. Dlatego należy o nią zadbać, a nikt nie zrobi tego lepiej niż specjalista. Żeby czerpać zyski, warto zaufać najlepszym w tym fachu.
źródło: ewanizio.pl