Najważniejsze informacje na temat pozycjonowania lokalnego

pozycjonowanie-lokalne

Nawet najlepiej skonstruowana oferta nie zachwyci odbiorców, jeśli nie będą oni świadomi jej istnienia. Żeby więc wypromować produkty i usługi przedsiębiorcy podejmują różne wysiłki, niestety niejednokrotnie zaniedbując reklamowanie się w okolicy. Tymczasem w przypadku wielu biznesów sprzyja ono budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku.

Wśród strategii wpływających korzystnie na promocję biznesu w okolicy wymienić warto przede wszystkim pozycjonowanie lokalne. Czym ono jest i jakie działania obejmuje?

Pozycjonowanie lokalne – co to? Do kogo jest kierowane?

Pozycjonowanie lokalne to proces ustawicznego dostosowywania strony www, który ma na celu wywindować ją na jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla określonych słów kluczowych powiązanych z lokalizacją geograficzną, np. fryzjer Warszawa, naprawa samochodów Poznań, doradztwo prawne Kraków.

Lokalne SEO nabiera szczególnego znaczenia w przypadku firm usługowych. Choć coraz więcej przedsiębiorców świadczy swoje usługi z dojazdem do klienta lub online, lokalizacja biznesu wciąż ma znaczenie. Nikt nie będzie przecież wiózł zepsutego samochodu na drugi koniec miasta lub spędzał kilku godzin w korku, by dojechać do fryzjera. Raczej wybierze warsztat lub salon znajdujący się w pobliżu.

To właśnie dlatego pozycjonowanie lokalne ma sens. Pozwala bowiem dotrzeć z ofertą do osób, które znajdują się w danej okolicy i poszukują określonych usług. Lokalne SEO będzie również odpowiednie dla sklepów stacjonarnych, które nie mają oferty online.

Na czym polega i jakie działania obejmuje pozycjonowanie lokalne?

Pierwszym krokiem, jaki wykonuje się w ramach pozycjonowania lokalnego, jest ogólna optymalizacja witryny internetowej. Obejmuje ona różne działania, które mają na celu przyspieszyć działanie strony www, a także dostosować ją do wymagań wyszukiwarki. W razie potrzeby na tym etapie tworzy się również mobilną wersję witryny, co pozwala zdobyć klientów, którzy do wyszukiwania produktów i usług wykorzystują telefony. Po optymalizacji przychodzi czas na kolejne działania.

  1. Dobór słów kluczowych i ich umieszczenie w treści strony www. Słowa kluczowe powinny być wybrane pod kątem zapewnienia dużego ruchu z wyszukiwarki, a jednocześnie powiązane z oferowanymi usługami (produktami) oraz obszarem działania firmy. Dlatego ważne jest to, aby zawierały dopisek miejscowości, np. fryzjer Kraków, usługi doradztwa kredytowego w Warszawie.
    Następnie słowa kluczowe należy wkomponować w treść strony www. Czasem konieczne jest stworzenie zupełnie nowych treści, które będą odpowiadać zasadom SEO i w efekcie pracować na sukces witryny w wynikach wyszukiwania. Powinny być one przyjazne nie tylko dla robotów indeksujących, ale również użytkowników.
  2. Lokalny link building. Polega on na umieszczaniu w sieci odnośników do strony internetowej, przy czym wykorzystuje się w tym celu serwisy lokalne. Działanie to nie tylko podnosi popularność witryny, ale również pozwala robotom wyszukiwarki powiązać ją z konkretną lokalizacją.
  3. Powiązanie witryny z danym adresem. W tym celu można utworzyć wizytówkę firmy w Google Moja Firma i Google Maps. Krok ten pozwoli również zdobywać oceny i opinie na temat prowadzonej działalności, co podniesie wiarygodność firmy w oczach potencjalnych odbiorców. Warunek jest jeden – komentarze muszą być pozytywne. Dlatego warto zadbać o zadowolenie klientów. Stronę www można też powiązać z danym adresem, tworząc wizytówkę NAP.

Pozycjonowanie lokalne daje wymierne rezultaty – zwiększa rozpoznawalność marki i buduje jej widoczność w sieci, co zwiększa konwersję. W perspektywie długoterminowej pozwala zbudować  lojalną grupę klientów, którzy darzą firmę zaufaniem. Oczywiście działania podejmowane w ramach lokalnego SEO muszą iść w parze z dbałością o jakość świadczonych usług. W przeciwnym razie nie uda im się osiągnąć zakładanych efektów.

By Karol